Saturday, 13 May 2017

Promiscuous curiosity

Sebediagnostikovala jsem si už spoustu věcí. Poruchu přijmu potravy, boreliozu i anginu. Můj poslední "úlovek" do sbírky diagnoz je naštěstí méně zdraví a životu nebezpečná. I když jeho čistě pozitivním přínosem si jistá nejsem, protože mám pocit, že mi mozek permanentně jede na plné obrátky.

Slovní spojení "promiscuous curiosity" jsem kdesi zaslechla a v zápětí se stalo mým nejoblíbenějším výrazem vůbec. Přeložila bych ho jako chronická zvědavost (přeci jen promiskuita má jaksi negativní nádech a mám k ní ve všech ostatních ohledech daleko).  

Jak se tahle chronická zvědavost projevuje? Jednoduše řečeno - chci vědět všechno. Cítím neukojitelný hlad po vědomostech. Nemyslím si, že mi to někdy k něčemu bude, že lépe rozumím fyzice či astronomii. Jen mám pocit, že to ze mě udělá lepšího člověka. Že budu mít schopnost porozumět světu okolo sebe a lidem, kteří se v něm nacházejí. Že tím, že se o ni budu zajímat, vzdám hold té fanstastičnosti vesmíru, tomu zázraku, že teď sedím ve žlutém autobuse do Prahy a můžu vám o tom všem vůbec povídat. 

(random fotka z vídeňské Albertiny, výstava Eduarda Angeliho, jehož jméno jsem předtím nikdy neslyšela, ale moc se mi jeho věci líbily)


Pět ódy na humanitu a vzdělanost se mi moc nechce, protože upřímně - necítím se být zrovna ta správná osoba o tom kázat. Mohlo by to totiž vyznít tak trochu nafrněně, jakože se považuju za jednoho z těch lidí, ke kterým vzhlížím, nebo že jsem tomu blízko. A to si nemyslím. Můj ideál je dosáhnout jakéhosi duševního a tělesného ideálu (starý Řek by tomu řek (#haha) kalokagathia, abych sem hodila nějaké to vzdělané slovíčko). Na tom tělesném pracuju (nechala jsem si udělat od Nike plus běhací plán a už třetí týden běhám jako Zátopek!), ale na tom duševním mi snad záleží ještě malinko víc. Připadá mi totiž, že je hrozně jednoduché nechat se strhnout každodenními starostmi (nebo starostmi o tělo, když už jsem u toho), až člověk zapomene koukat kolem sebe. A stát se člověkem, který je krásný nejen na povrchu, ale i uvnitř, to je mým cílem.

Zjistila jsem, že pracovat na tom je jednodušší, než se zdá. Denně strávím pomalu několik hodin chůzí, jízdou metrem či tramvají, nebo prokrastinací. A rozhodla jsem se, že všechen tenhle čas zužitkuju. Ve volných chvílích mezi učením koukám na videa na Youtube, na cestách jsem Spotify vyměnila za aplikaci Podcasts. Pokud byste chtěli udělat to samé, níže jsem vám sepsala svoje oblíbené studnice vědění. 

Youtube

Crash Course: Během svěho studia v Anglii mě Crash Course doslova zachránil, protože jejich seriál o americké historii bylo přesně to, co jsem potřebovala. Mohla jsem na chvíli zvednout hlavu z knížek a pasivně něco vstřebávat, a pořád se mi to hodilo ke zkoušce! Tenhle projekt, který mají bratři Greenové, vám nabízí širokou škálu předmětů, se kterými se můžete seznámit (John Green je ten spisovatel, co ho všichni znáte díky The Fault in Our Stars a podobně, jeho bratr Hank je pak neméně zábavný, a jejich kanál Vlogbrothers také stojí za sledování, stejně jako Mental Floss a SciShow). Bez okolků můžu říct,  že tihle dva jsou jedni z mých životních vzorů. 

Veritasium: Na Dereka, autora tohoto kanálu, není jen radost pohledět, je i radost ho poslouchat a učit se od něj. Zabývá se hlavně fyzikou a líbí se mi hlavně demonstrativní předvedění všeho tak, že si teď už dokážu představit, jak drží pohromadě proton. 

AsapSCIENCE: Tihle kluci mají úžasný koncept - všechno vám jednoduše, srozumitelně a přehledně nakreslí. Videa jsou krátká, rychle se tedy dostanete k jádru pudla. Témata jsou nejrůznější, cokoliv vědeckého se počítá. Podobným kanálem je minutephysics

Big Think: V rámci Big Think můžete poslouchat hlavně krátké projevy nejrůznějších inspirativních osobností. Jedná se o vědce, filosofy, spisovatele, podnikatele, na koho si jen vzpomenete. Předávají vám krátké sdělení o tom, co je zajímá a nad čím vy sami můžete přemýšlet.

Kurzgesagt - In a Nutshell: Další ze zástupu kanálů, které mají krásnou a ilustrativní grafiku a formát krátkých příspěvků. Dovíte se zde vše o černých dírách, ale i Evropské unii.

The Royal Institution: Vybrala jsem jen jeden univerzitní kanál (i když RI je zrovna nezávislá organizace, ale tak nějak je tam počítám), protože bych mohla udělat sáhodlouhý seznam od Stanfordu po Yale. Titul z těhle škol si asi nikdo z nás dovolit nemůže, ale špičkové vědění, které se tam předává, je v obrovském množství případů volně k dispozici. Mimochodem na této stránce se můžete zapsat do tisíců takových kurzů (sama s tím zkušenost ještě nemám, objevila jsem ji poměrně nedávno a nejdřív se musím postarat o kurzy svoje).  

Thoughty2: Řeknu jedno - britský přízvuk. Tenhle fešák vám v 15-20 minutách podrobně vysvětlí nějaký fenomén a nabídne řešení. 

Vsauce: Jeden z nejúspěšnějších vědeckých youtuberů, aspoň co tak vím. Jeho videa jsou EXTRÉMNĚ zajímavá a jakmile začnete koukat, zakryjte si postranní lištu doporučených videí. Protože nebudete moct přestat.


Podcasty (sem vám odkazy dávat nebudu, já svoje podcasty poslouchám na iphonu, kde se dají v appce jednoduše najít podle názvu, u ostatních zařízení si nejsem jistá, jak se daný program jmenuje)

Radiožurnál: Tady konečně zabrousím i do českých vod. Zprávy, rozhovory, prostě vše, abyste byli up-to-date o dění u nás. 

Český rozhlas: Věda a technika: Naše země je sice malinká, zajímavých či nadějných vědců máme ale spoustu. Dozvíte se o nich na tomto kanále, stejně jako mnoho dalších zajímavostí.

Příběhy 20. století: Dějiny jsou moje láska, a tudíž musím zmínit Příběhy 20. století. Podle mě by se každý měl o historii zajímat, tečka.

The Guardian's Audio Long Reads: Guardian je jedním z mých nejoblíbenějších médií, a jejich "dlouhé články" jsou často mistrovská díla. Jelikož jsou ale dlouhé, tak je někdy pohodlnější, když je někdo přečte za vás a vy je tak můžete poslouchat třeba na cestě do školy či práce. 

The Guardian's Science Weekly: A zas ta věda. Pokud nemáte čas na youtube, zde si můžete vybrat z mnoha zajímavých vědeckých témat, a zase s tím krásným britským přízvukem.

99% Invisible: Pokud máte rádi takové ty "zapomenuté" věci, o kterých se neví, ale mělo by se, je tohle kanál pro vás. Dozvíte se příběhy lidí, které se nedostanou na přední stránky novin, přesto ale stojí za to se o nich dovědět. 

Radiolab: Ve svém popisku mají, že jsou "show about curiosity". Není tedy třeba nic jiného dodávat. Nemají specifické zaměření, dozvíte se o vědě (třeba u nich jsem našla fascinující podcast na téma CRISPR), ale i o lidských příbězích.


2 comments:

  1. Za sebe moc doporučuju podcast Talking Politics. Je to Cambridge, nádherná britská angličtina, super témata a hosté:) a jejich podcast s Dani Rodrikem je jeden z nejlepších, jaké jsem slyšela za dlouhou dobu:)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moc děkuju, už jsem si je dala do subscriptions! :)

      Delete